تاریخچه برند نایکی

فروش انواع کتونی های کپی ارزان از برندهای نیوبالانس، ادیداس، نایکی و ....

تاریخچه برند نایکی

۲ بازديد
تاریخچه برند نایک

برند نایک یکی از بزرگترین و محبوب ترین برند های تولید کننده کفش و لباس در دنیا می باشد. برند نایکی یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است، که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و پخش محصولاتی مانند کفش ورزشی، پوشاک ورزشی و تجهیزات ورزشی فعالیت می کند. دفتر مرکزی این شرکت در نزدیکی شهر بیورتون ایالات اورگن در شمال باختری ایالات متحده آمریکا واقع است. نایکی بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش‌های ورزشی، پوشاک، لوازم و تجهیزات ورزشی در جهان به‌شمار می‌رود. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به‌تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ میلیارد دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده‌است. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با تاریخچه برند نایک، ویژگی کفش نایک، خصوصیات کفش نایک و محصولات برند نایک آشنا کنیم.

تاریخچه برند نایک 1

تاریخچه برند نایک

داستان برند نایک با ایجاد بلو ریبون اسپورت در سال ۱۹۶۴ و با همکاری دو شخص به نام فیل نایت و بیل بوئرمن آغاز می شود. فیل نایت متولد سال 1938 در پورتلند اورگان و بوئرمن متولد 1911 در پورتلند اورگان هستند. بوئرمن قبل از اینکه روی به صنعت پوشاک بیاورد یک مربی حرفه‌ای بوده است. او 31 ورزشکار المپیکی را تمرین داده بود و تعدادی از آن‌ها دارای رکوردهای ماندگاری در فیلد ورزشی خود در کشور آمریکا هستند. قبل از شروع همکاری این دو نفر، فیل نایت درس خود را در دانشگاه اورگان تمام کرده بود و در دانشگاه استنفورد رشته مدیریت را فرا می گرفت. او علاقه خاصی به دو میدانی داشت و تحت نظر مربی خود یعنی بیل بوئرمن در این رشته فعالیت می کرد. بوئرمن علاقه بسیاری به بهینه سازی کفش‌های دونده‌های خود داشت. او پس از یادگیری یک سری نکات از کفش دوزی محلی، دائما در حال تغییر مدل کفش‌های دونده‌های خود بود. طبق گفته‌های شرکت نایک، فیل نایت اولین دانشجوی او بود که کفش‌های بوئرمن را به پا کرده بود. نایت از دید بوئرمن دونده مهمی نبود، برای همین به نایت پیشنهاد داد که کفش‌های او را به پا کند و به صورت آزمایشی با آن‌ها بدود. نایت این پیشنهاد را پذیرفت و کیفیت کفش‌ها در حدی بود که هم تیمی نایت آن کفش‌ها را گرفت و در ماده 400 متر المپیک 1960 مدال طلا گرفت.
نایت در دانشگاه استنفرد نظریه‌ای را در قالب یک مقاله نوشت که در آن بر تمرکز تولید کفش‌های ورزشی در ژاپن به جای آلمان اصرار می‌کرد. دلیل این نظریه نیز نیروی کار ارزان ژاپن بود. نایت این فرصت را پیدا کرد تا نظریه خود را در سال 1962 با سفر کردن به ژاپن امتحان کند. نایت پس از بازدید از کارخانه Tiger در شهر کوبه ژاپن، از کیفیت کفش‌های تولیدی آن‌ها حیرت زده شد و قراردادی را با آن‌ها امضا کرد تا کفش‌ها را از ژاپن به آمریکا بفرستند. بوئرمن از این ایده نایت حمایت کرد و با همکاری او در سال 1964 یک شرکت به اسم Blue Ribbon Sports که هرکدام 50 درصد از آن را در اختیار داشتند تاسیس کردند. فیل نایت پس از تأسیس Blue Ribbon Sports کفش‌هایی که وارد کرده بود را در پشت ماشین خود به فروش می‌رساند. او خیلی سریع متوجه شد که تقاضا برای این کفش‌ها بسیار زیاد است. کفش‌های وارداتی او از قیمت کمتر و کیفیت بیشتری نسبت به رقبای آن زمان یعنی برند ( آدیداس ) و PUMSY ( پوما ) داشتند.
در سال 1965، بوئرمن از ابتکار خود دوباره استفاده کرد و طرح جدیدی را به شرکت Tiger پیشنهاد کرد. در این طرح بالشتک‌های داخلی درون کفش دوخته می‌شدند و لاستیک و اسفنج نرمی در قسمت جلو پا و بالای پاشنه پا قرار می‌گرفت، همچنین از یک اسفنج سخت در وسط و پایین کفش به کار گرفته شد. این طرح هم یک موفقیت بسیار بزرگ بود و هم شروع منازعه‌ای بین Blue Ribbon Sportsو شرکت Tiger بود. این مدل Tiger Cortez نام داشت و در سال 1967 به بازار آمد و به دلیل راحتی و زیبایی که داشت به سرعت محبوبیت بالایی را به دست آورد. هر چند بعد از این موفقیت روابط Blue Ribbon Sports و Tiger به هم خورد. فیل نایت ادعا کرد که این شرکت ژاپنی به دنبال راهی بود که از قرارداد انحصاری خود با آن‌ها خارج شود و به دنبال راهی برای نابودی Blue Ribbon Sports می‌گشتند. شرکت Tiger نیز ادعا می‌کرد که شرکت Blue Ribbon Sports کفش آن‌ها را که Tiger Cortez نام داشت با نام تجاری نایک به بازار ارائه کرده است.
بالاخره این دو شرکت در سال 1971 قطع همکاری کردند و با رای یک قاضی هر دو شرکت توانستند این مدل کفش را با نام تجاری مدنظر خودشان به فروش برسانند. پس از جدایی از Tiger که امروزه این شرکت تحت نام Asics فعالیت می‌کند، شرکت Blue Ribbon Sports نیز نام خود را به Nike تغییر داد. ابتدا فیل نایت می‌خواست نام جدید برند را به Dimension6 تغییر دهد، اما یکی از شرکای او با دیدن خواب الهه پیروزی یونان که نایک نام داشت، این اسم را برای برند انتخاب کردند. در اینجا بود که برند جدید به یک لوگو مخصوص به خود نیاز پیدا کرد.

لوگوی برند نایک

اولین لوگوی برند Nike همزمان با تغییر نام این برند یعنی در سال 1971 توسط یک دانشجوی گرافیک به نام خانم کارولین دیویدسن طراحی شد. آقای فیل نایت در آن زمان استاد حسابداری کارولین دیویدسن در دانشگاه پورتلند بود و با توجه به استعداد عالی وی در این رشته از او خواست تا یک لوگوی جذاب و به یادمادنی همچون لوگوی آدیداس برای برند نایک طراحی کند. فیل نایت لوگویی را در نظر داشت که نشان دهنده سرعت و حرکت باشد؛ از این رو از کارولین خواست تا لوگویی متناسب با این مفاهیم برای برند نایک طراحی کند. او نیز چندین طرح مختلف برای لوگو نایک ارائه داد و فیل نایت نیز از میان طرح‌های موجود، نماد Swoosh را انتخاب و از آن به عنوان هویت و نشان بصری برند Nike استفاده کرد.
لوگوی برند نایک در آن زمان چندان مورد توجه فیل نایت قرار نگرفت اما به دلیل عدم صرف هزینه بالا برای این لوگو تصمیم گرفت تا مدتی از آن به عنوان نشان تجاری اختصاصی برند خود استفاده نماید. نماد ساده Swoosh برخلاف انتظار فیل نایت در آن زمان مورد استقبال مخاطبان نایکی واقع شد که این توجه گسترده و بازخوردهای مثبت، موفقیتی بزرگ برای طراح لوگو نایک محسوب می‌شد. اولین نسخه لوگو نایک با ترکیبی از نماد معروف و نام برند طراحی شد که کلمه نایکی با حروف کوچک و رنگ مشکی بر روی نماد Swoosh سفید رنگ قرار گرفت.

● لوگوی نایک از سال ۱۹۹۵ تا به امروز

آخرین نسخه لوگوی برند نایک در سال 1995 به ساده‌ترین و مینیمال‌ترین حالت ممکن طراحی شد. تمامی عناصر موجود در نسخه‌های قبلی همچون نام برند و یا شکل هندسی مربع از لوگو حذف شده و تنها نماد معروف آن یعنی Swoosh در لوگو باقی ماند. این نشان در واقع نشان دهنده مفاهیمی همچون سرعت، قدرت و کیفیت بالای محصولات برند نایک است که به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین نمادهای تجاری دنیا شناخته می‌شود.

● طراحی لوگوی برند نایک با الهام از الهه یونانی

برند نایکی نام خود را با الهام از نام الهه پیروزی یونان باستان یعنی «الهه نایکی» انتخاب کرده است که این الهه براساس داستان‌ها و افسانه‌های یونانی، تاثیرات بسزایی بر موفقیت و پیروزی جنگجویان داشته است. جالب است بدانید که بال‌های این الهه معروف یونانی نیز Swoosh نام دارند و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح لوگو برند نایک با الهام از این بال‌ها خلق شده است؛ زیرا لوگو نایک شباهت بسیار زیادی به بال‌های الهه نایکی دارد.

تاریخچه برند نایک 2

خصوصیات کفش نایک

یکی از دلایلی که باعث شده نایک به انتخاب اول تمامی ورزشکار های دنیا تبدیل شود. تکنولوژی ها و ویژگی های پیشرفته ای است که نایکی در تولید کفش های خود از آن بهره میبرد. کفش های نایک علاوه بر داشتن تکنولوژی هایی مانند Nike Air, Zoomx, Nike React و … دارای برخی ویژگی ها مثل وزن سبک، انعطاف پذیری بالا، تنفس پذیری و قابلیت تهویه هوا، بازگشت انرژی و راحتی فوق العاده است.

ویژگی های کفش نایک

■ وزن سبک

یکی از مهم‌ترین ویژگی کفش نایک، وزن سبک آن‌ می‌باشد. متریال سبک و کم‌وزن در ساخت این کفش‌ها منجر به وزن مناسب آن‌ها شده است. این ویژگی در کفش‌های نایک اهمیت زیادی برای افراد دارد؛ زیرا وزن اضافه کفش منجر به احساس فشار و سنگینی در پاها می‌شود.

■ انعطاف پذیری بالا

تمامی کفش‌های نایک از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. این ویژگی کفش نایک منجر به دوام بیشتر کفش شده و امکان راحتی بیشتر را برای پاها ایجاد می‌کند. از آنجایی که پاشنه پا در زمان پیاده‌روی فشار بیشتری را تحمل می‌کند، قابلیت انعطاف‌پذیری کفش منجر به کاهش فشار وارده به این قسمت پا می‌شود. علاوه بر آن، انعطاف‌پذیری کفش امکان حرکت و جابه‌جایی راحت‌تر را نیز به وجود می‌آورد.

■ تنفس پذیری

در صورتی که کفش تنفس‌پذیر نباشد، پاها در حین انجام فعالیت‌های ورزشی و حتی پیاده‌روی دچار تعریق شده و شرایط مناسب برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌شود. خوشبختانه رویه کفش‌های نایک از جنسی است که تهویه هوای مناسبی برای پاها ایجاد کرده و بدین ترتیب از رشد میکروب‌ها و بروز بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌کند. قابلیت تنفس‌پذیری در کفش‌های نایکی منجر به انتخاب اول ورزشکاران حرفه‌ای برای استفاده از این کفش شده است.

■ بالشتک

اگر می‌خواهید پاهای شما در شرایط بسیار راحتی قرار بگیرند، از پوشیدن کفش‌های نایک غافل نشوید. استفاده از بالشتک در کفش‌های نایک به منظور کاهش فشار وارده به پا و افزایش راحتی در حین فعالیت‌های ورزشی صورت گرفته است. به علاوه این بالشتک‌ها به صورتی طراحی می‌شوند که با شکل پا سازگاری داشته باشند و نقش یک پشتیبان را برای آن‌ها ایفا نمایند.

■ دوام بالا

کفش‌های نایک دارای طراحی و ساخت دقیق بوده و به دلیل استفاده از مواد باکیفیت در تولید آن‌ها، از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. در این کفش‌ها از پارچه و چرم مرغوب استفاده شده است تا در برابر سایش و ضربه مقاوم باشند. لازم به ذکر است که نایکی برای افزایش دوام کفش‌های خود از تکنولوژی‌های مختلفی نیز بهره برده است. برخی از مدل‌های این برند با داشتن پوشش‌های ویژه، مقاومت بالایی در برابر آب و حرارت از خود نشان می‌دهند. از این کفش‌ها می‌توان در شرایط آب‌وهوایی نامساعد استفاده کرد.

■ راحتی

ویژگی راحتی در کفش مردانه و زنانه اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه زمانی که شما قصد انجام فعالیت‌های ورزشی یا پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت را داشته باشید. کفش‌های غیراستاندارد با کاهش عملکرد شما، منجر به ایجاد آسیب‌دیدگی در زانو و کمر می‌شوند. این در حالی است که کمپانی نایک راحتی فوق‌العاده‌ای را در کفش‌های خود ایجاد کرده و با ایجاد ساختاری مناسب، وضعیت مناسبی را برای پاها فراهم می‌نماید.

■ نوآوری

نایکی به عنوان یکی از پیشگامان پیشرفت در زمینه طراحی کفش‌های مدرن و زیبا بوده است. این کمپانی توانسته با ارتقا و بهبود مواد، فناوری و تکنولوژی‌های استفاده شده در محصولات خود، کفش‌هایی به‌روز و مدرن تولید کند.

■ قابلیت بازگشت انرژی

بهره‌گیری کفش‌های نایک از برترین فناوری‌ها باعث ارائه کفش‌هایی با قابلیت بازگشت انرژی شده است. این قابلیت به معنای بازگشت انرژی از دست رفته در هر گام می‌باشد که توسط کفش نایک این انرژی به کاربر بازگردانده شده و منجر به کاهش خستگی در افراد می‌شود. قابلیت بازگشت انرژی اهمیت بسیاری برای ورزشکاران دارد؛ زیرا کاهش فشار وارده به پاها، منجر به افزایش عملکرد آن‌ها می‌شود.

■ دارای کپسول قابلیت ارتجاعی

تیم توسعه کمپانی نایک با ارائه کپسول قابلیت ارتجاعی در کف زیرین کفش، منجر به پشتیبانی بیشتر از پاها در حین انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن، پرش و پیاده‌روی شده است. این قابلیت امکان حرکت راحت‌تر را نیز فراهم کرده و باعث می‌شود تا افراد بدون هیچ احساس خستگی برای مدت‌های طولانی از کفش استفاده نمایند. در صورتی که می‌خواهید کارایی و عملکرد شما در حین فعالیت‌های ورزشی افزایش پیدا کند، از خرید کفش نایکی غافل نشوید!

محصولات برند نایک

این شرکت محصولات ورزشی متنوعی را وارد بازارهای جهانی کرده است. اما کفش های ورزشی این برند در گروه برترین ها قرار دارد. در ذیل محصولات این شرکت را معرفی می کنیم.
• کفش های ورزشی مردانه، زنانه و بچه گانه
• کفش های اسپرت، پیاده روی و طبیعت گردی
• لباس های مخصوص فوتبال و تیم های ورزشی
• پوشاک اسپرت چهار فصل
• اکسسوری و کلاه
• لوازم کوهنوردی
• کیف های ورزشی و کوله پشتی
• لوازم پینگ پنگ و والیبال، فوتسال و فوتبال
• وسایل بادی و لوازم شنا
• لوازم بدنسازی و تناسب اندام

تاریخچه برند نایک 3

کتونی ال ای

شما عزیزان می توانید برای خرید کتونی نایک به کتونی ال ای مراجعه نمایید. برای خرید کفش نایک هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام میتوانید به کتونی ال ای مراجعه نمایید. کتونی ال ای فروشگاهی در گرگان می باشد که در زمینه کفش ورزشی و کتونی مردانه و زنانه فعالیت می کند.

جمع بندی

پا قلب دوم انسان است، بنابراین برای انجام فعالیت های ورزشی باید از یک کفش مناسب استفاده کنید تا به پا و کمر شما آسیب جدی وارد نشود. برند نایک یک برند محبوب و بزرگ در زمینه تولید کتونی و دیگر اقلام می باشد. خرید کتونی نایکی به دلیل خصوصیات و ویژگی های گفته شده انتخاب مناسبی برای فعالیتهای ورزشی و همچنین دیگر فعالیت ها می باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.